ضرب المثل
با نام و یاد خدا
من تصمیم گرفتم برای آشنایی هرچه بیشتر با ضرب المثل هایی که پدران و مادران ما همیشه از اون استفاده می کنند و ما هم کم کم داریم اون ها رو فراموش می کنیم ، هر چند وقت یکبار یه چند تا از این ضرب المثل ها رو قرار بدم تا همه و به خصوص خودم که احساس می کنم داریم از همه ی آداب و رسوم قدیمی خودمان که از اجداد و بزرگانمان بجا مونده ، دور میشیم ، یخورده به زبانمون و آدابمون و گذشتمون فکر کنیم .
آدم بی مارو خاخر تونّه دَوّه بی همسایه نتونده
انسان بدون خواهر و مادر می تواند زندگی کند اما بدون داشتن همسایه خوب زندگی مشکل است.
******************
اسب هدائه خر بئیته خشالی پر بئیته
اسب خودش را داد و به جایش خری گرفت و از خوشحالی هم به هوا می پرید.
کسی که چیز با ارزشی را بدهد و در ازایش چیز بی ارزشی را بگیرد و خوشحال هم باشد!
*******************
میرِ ماه خر نَکِن سو اونِماه سِگ نَخینِ دو
یعنی آسمان در بهمن ماه صاف نمی شود و سگ نیز در اسفن ماه دوغ نمی خورد .
یعنی همانگونه که سگ در اسفند ماه هیچ علاقه ای به خوردن دوغ ندارد
آسمان نیز در بهمن ما ه غالبا ابری بوده و هیچ تمایلی به صاف شدن ندارد.
*******************
اتّا درزن شه خِدّ بزن اتّا گالوج اتّی ره
یک سوزن به خود بزن یک جوال دوز به دیگران
*******************
ابر بنِ اِفتابِ جا ونِ بترسی اِنِ
یعنی از آفتابی که زیر ابر به حالت پیدا و پنهان ( نیمه پنهان ) است باید ترسید .
یعنی از آدم دورو و پنهانکار باید ترسید.
معتقدند در روزهای که هوا نیمه ابری است ( به ویژه ایام تابستان ) هوا بسیار گرم تر از روز های کمی ابری و صاف بوده ، آفتاب در این روز ها ، داغ تر به نظر می رسد