زمستان 90

 

با عرض سلام خدمت تمام هم محلي هاي عزيز و بازديدكنندگان

من ابتدا لازم مي دونم يه توضيحي راجع به پست قبلي بدم. در پست قبلي اصلا به دنبال تخريب يا توهين به كسي نبوديم و اين موضوع از نظراتي را كه تاييد شده مي بينيم بعضي از نظرات ديگه اي هم بود كه با عرض معذرت خدمت اون ها نمي تونستم آن نظرات را تاييد كنم چون به نظرم اين وبلاگ و شخص خود من به دنبال اين گونه مسائل نيستم. هدف از پست قبلي و مطرح كردن آن اين بود كه همه ما وبلاگ نويسان بدانيم، اين مسوليتي را كه خودمان داوطلبانه آن را انتخاب كرديم ، مسوليتي بسيار بزرگ و سنگيني است و آن را جدي بگيريم.

بايد اعتراف كرد زمستان يكي از فصل هاي كم نظير روستاي كارمزد مي باشد. زمستان امسال هم از همان ابتداي فصل با بارش برف شروع شد و زيبايي خاصي به كارمزد داده . و اميدوارم كه از اين تصاوير كه آقا حافظ نوروزنژاد تهيه كردند خوشتون بياد.

در پایان شعری از رضا حسین حسنی در باب وطن و برف :

ایکاش یکی باشدو دعوت کندم سوی وطن                           یا که مرگم برسد بوسه زنم روی وطن

ایکاش که غربت بگشاید غل و زنجیر                                    بزنم غلط در آن برف و یخ کوی وطن

 

از چی بگم؟

 

با سلام خدمت تمام کارمزدی های عزیز

این عنوانی که برای این موضوع انتخاب کردم رو تو وبلاگ  آقای خادمی دیده بودم و شاید برازنده این پست من باشه.

در این هفته های اخیر اتفاقات و رویداد های زیادی در کارمزد بویژه در فضای اینترنتی بوجود اومده که من وظیفه خودم می دونم که در این موضوع خاص یک عکس العملی هر چند کوچک از خود نشان دهم.

به نظر بنده مشکلات بسیار اصلی و اساسی در وبلاگ ها و سایت های که برای کارمزد طراحی شده را در نوع و روش مدیریت آن می دانم ، یک مدیر وبلاگ بایستی به دور از هرگونه تنش ها و فتنه انگیزی ها باشد و برای تمام کسانی که نظر و عقیده خودشان را مطرح می کنند احترام قائل باشد. حتی اگر به نظر شما و حتی تمام مردم نظر ایشان غلط و اشتباه باشد آیا دین و مذهبمان تایید می کند که به یک شخص محترم هر چقدر که می توانیم توهین کنیم و به او که شخصی بسیار محترم و کسی است که بین تمام مردم روستای کامزد محبوب هست ، تهمت هایی بسیار بسیار سنگین که من حتی از شنیدن آن هم شرمنده شده بودم ، زده می شود و در تمام سایت و وبلاگ های کارمزد بصورت نظر داده می شود.بعضی ها نیز وبلاگشان را محلی برای پاسخگویی و دفاع شخصی خود کرده و اگر نظری بر خلاف نظر آن ها در سایت و وبلاگشان داده می شود وبلاگ را به سمتی می برند که ایشان را به شدید ترین وجه ممکن تخریب کرده و به آن توهین کند. 

در بعضی وبلاگ ها به نظر می رسد از ابتدایی ترین کارهایی را که بایستی یک مدیر وبلاگ بداند را نمی دانند من منظورم به این نیست که من بلد هستم یا کسی دیگر وارد نیست نه این مطلب را همه می دانند که قسمت نظرات وبلاگ را باید طوری تنظیم کنیم که نظرات پس از تایید مدیر وبلاگ در وبلاگ به نمایش در بیاد ، شاید بعضی ها قصد بردن آبرو و تخریب افرادی را داشته باشند و یا فحش های بسیار رکیکی داده باشند ، آیا نظرات بایستی بدون تایید نمایش داده شود ؟ حتی بعضی از مدیران از نوع جملات و لفظی که برای عنوان مطلب خودشان انتخاب می کنند ، سر سوزنی فکر و تدبیر نمی کنند. من شخصا وقتی به وبلاگ آقای خادمی سر زده بودم و دیدم که وبلاگ را تعطیل کرده بود بسیار ناراحت شدم، و بعد که از موضوع مطلع شدم و نظر خود آقای خادمی را خوندم ، کاملا با نوع اعتراض و نظراتی که آقا میثم  داشتند ، موافقم ، و از نظر ایشان حمایت می کنم.

 

اربعین حسینی

 

ما در تاريخ‌‌ به‌ مردان‌ بزرگى‌ برخورد مى‌كنيم‌ كه‌ هر كدام‌ در جبهه‌ و جهتى‌ عظمت‌ و بزرگى‌ خويش‌ را جهان‌گير ساخته‌اند، يكى‌ در شجاعت‌، ديگرى‌ در زهد، آن‌ ديگرى‌ در سخاوت‌، و... اما شكوه‌ و بزرگى‌ امام‌ حسين‌ (عليه السلام‌‌‌) حجم‌ عظيمى‌ است‌ كه‌ ابعاد بى‌نهايتش‌ هر يك‌ مشخص‌كننده‌ يك‌ عظمت‌ فراز تاريخ‌ است‌، گويا او جامع‌ همه‌ والاييها و فرازمنديها است‌. آرى‌، مردى‌ كه‌ وارث‌ بى‌كرانگى‌ نبوت‌ محمدى‌ است‌، مردى‌ كه‌ وارث‌ عظمت‌ عدل‌ و مروت‌ پدرى‌ چون‌ حضرت‌ على‌ (عليه السلام‌‌) است‌ و وارث‌ جلال‌ و درخشندگى‌ فضيلت‌ مادرى‌ چون‌ حضرت‌ فاطمه‌ (سلام الله عليها‌) است‌، چگونه‌ نمونه‌ برتر و والاى‌ عظمت‌ انسان‌ و نشانه‌ آشكار فضيلتهاى‌ خدايى‌ نباشد. درود ما بر او باد كه‌ بايد او را سمبل‌ اعمال‌ و كردارمان‌ قرار دهيم‌. امام‌ حسين‌ (عليه السلام‌‌‌) و حكايت‌ زيستن‌ و شهادتش‌ و لحن‌ گفتارش‌ و ابعاد كردارش‌ نه‌ تنها نمونه‌ يك‌ بزرگ‌مرد تاريخ‌ را براى‌ ما مجسم‌ مى‌سازد، بلكه‌ او با همه‌ خويشتن‌، آيينه‌ تمام‌نماى‌ فضيلتها، بزرگ‌منشيها، فداكاريها، جان‌بازيها، خداخواهيها وخداجوييها مى‌باشد، او به‌ تنهايى‌ مى‌تواند جان‌ را به‌ لاهوت‌ راهبر باشد و سعادت‌ بشريت‌ را ضامن‌ گردد. بودن‌ و رفتنش‌، معنويت‌ و فضيلتهاى‌ انسان‌ را ارجمند نمود.

 

سیره امامان در اربعین

روز چهلم شهادت امام حسين عليه السلام که همان روز بيستم صفر مي باشد از همان اولين سال واقعه کربلا 61 قمري روز تجديد غم و اندوه شيعيان و ارادتمند به خاندان اهل بيت عليهم السلام بوده است. عمل بزرگان دين، براي متدينين با اهميت است به گونه اي که مردم نگاهشان به گفتار و نحوه برخورد عالم ديني است که به چه چيز بهاء مي دهند تا آن را انجام دهند و از چه چيز مردم را باز مي دارد تا سراغش نروند. اگر عملي را عالمي تأييد کرد و يا بالاتر از آن خود ابتدا به ساکن اقدام کرد اين بعنوان يک سيره حسنه در بين مردم متدين جا افتاده و دنبالش را مي گيرند. اربعين هم از اين امر مستثنا نيست. در رأس بزرگان دين، ائمه بودند که اعمال مخصوصي را در اين روز دستور دادند به عنوان اين که مربوط به اربعين حسيني است نه صرف بيستم صفر بودن تا آخرين امام حاضر حضرت امام حسن عسکري عليه السلام که زيارت اربعين امام حسين عليه السلام را يکي از نشانه هاي مؤمن برشمردند.

زیارت اربعین

يکي از مهمترين علل جايگاه ويژه اربعين در ميان شيعيان، همين روايت امام حسن عسکري عليه السلام بر فضيلت اين روز است که زيارت مخصوص امام حسين عليه السلام در روز اربعين را يکي از نشانه هاي شيعه بودن مطرح کردند.

تهذيب: از حضرت ابى محمد حسن بن على عسكرى عليه السّلام، روايت است كه فرمود نشانه‏هاى مؤمن پنج چيز است:  پنجاه و يك ركعت نماز، زيارت اربعين، انگشترى در دست راست كردن، پيشانى به خاك ماليدن، و با صداى بلند بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ  گفتن.

شعری بسیار زیبا از آقای کربلایی سید اکبر حسینی

قافله سالار عشقم یا حسین                 زائری از شهر عشقم یا حسین
آمدم با خون دل من آمدم                       آمدم منزل به منزل آمدم
من که داغها دیدم بر روی داغ                 تو چرا از من نمی گیری سراغ
من که از داغت شده مویم سپید             از غم جانسوز تو پشتم خمید
خیز وبین که کودکان مضطرت                   آمدند همراه زینب خواهرت
در کنار حنجر ببریده ای                          گفت سخن با نوی دل آزردهای
درد دل با پیکر بی سر نمود                     بابرادر رازها گفت وشنود
کی برادر زائری دل خسته ام                   زائری دل خون ودل بشکسته ام
توبگو با من سخن من زینبم                    کن نظر بر حال من من زینبم
یوسف گل پیروهن من زینبم                   گشته دور از وطن من زینبم
ای شهید بی کفن من زینبم                   لاله خونین بدن من زینبم
تشنه آب فرات من زینبم                        کشتی راه نجات من زینبم
گفت حسینی روضه خوان زینبم               نوکری از نوکران زینبم

من به نوبه خودم اربعین حسینی را به تمام شیعیان و بویژه مردم دینمدار و شهید پرور روستای کارمزد تسلیت عرض می کنم.

 

شعر

غمين و خسته و رنجورم اي دل                             در اين داغ فراق يارم اي دل 

فرو ماندم در اين حسرت كه تاكي                          بمانم در فراق يارم اي دل


دلي دارم تمامش غصه و آه                                   غمي آيد سراغم گاه و بيگاه

 دلم تنگ است تنگ گيسوانش                              دلم خواهد قلب مهربانش

شاعر : سلمان حسنی

بهشت گمشده كارمزد ( راهنما وبلاگ )

بنام خدا

چند نكته در مورد بخش هاي مختلف وبلاگ :

۱- از عزیزان شاعر روستای کارمزد تقاضا می شود که اشعار خود را در بخش شعر از منوی سمت راست (قسمت موضاعات ) در قسمت ثبت نظر آخرین شعر ثبت کرده تا در وبلاگ قرار داده و مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

۲- يه بخش تحت عنوان كارمزد در يك نگاه اضافه شده كه شما مي تونيد با كليك بر روي تصوير با روستاي كارمزد به طور كلي آشنا بشيد.

۳- پر بحث ترين عناوين هم كه  به وبلاگ اضافه شده پست هايي را كه نظرات بيشتر و بروز تر داشته باشه رو تحت پوشش قرار ميده و ميتونيد با كليك بر روي هر عنوان به همان پست رفته و به مباحث آن بخش دسترسي داشته باشيد.

۴- بخش آخرين نظرات خوانندگان هم كه مشخصه ، تقريبا 10 نظر آخر تو اون بخش قرار داده ميشه تا بازديد كننده ها راحت تر از آخرين نظرات استفاده كنند.

۵- در قسمت نظرات سازنده و كاربردي شما بازديد كننده ها مي تونيد هر نظر و پيشنهادي را كه فكر مي كنيد به بهبود سطح فرهنگي ، علمي و .... روستاي كارمزد كمك مي كنه ، را بديد تا در اين قسمت قرار داده بشه و انشاءالله استفاده هم بشه.

۶- براي استفاده از بخش حقوقي هم مي تونيد از آرشيو موضوعي (‌ بخش حقوقي ) از اين بخش استفاده كنيد . آرشيو موضوعي به شما كمك مي كنه تا آسان تر موضوع مورد نياز خود را پيدا كرده و به آن دسترسي داشته باشيد.

۷- حدود 20 پست پاياني وبلاگ هم در قسمت آخرين مطالب و تمام پست وبلاگ هم در عناوين مطالب وبلاگ قابل مشاهده هست كه دوستان مي تونن استفاده كنند.

۸- من سعي كردم به مناسبت سال نو تمام وبلاگ هاي كارمزد رو لينك كنم اگر هم كسي جا موند لطفا تذكر بديد كه اعمال كنم.

بخش حقوقی

 

هم محلی های عزیز

این وبلاگ در نظر دارد برای اولین بار  به صورت رایگان برای رفع بسیاری ازمشکلات هم محلی های عزیز باهمکاری تعدادی ار حقوقدانان به کلیه سوالات حقوقی بازدید کننگان درخصوص (ارث، مالکیت ، وصیت ، هبه، وصی ، قیم و نحوه طرح دعوی واحقاق حق و . . . )پاسخ دهد . لذا بازدید کنندگان در قسمت ثبت نظر سوالات خود را مطرح نمایند تا پاسخ دریافت نمایند.

لطفا سوالتان را كامل مطرح كنيد تا پاسخ درست و كاملي را دريافت نماييد.

 

انتخاب درست

سلام به تمام دوستان

ابتدا باید یه مطلبی رو یادآور بشم که این پست فقط دریافت و آگاهی از نظرات بازدیدکنندگان محترم می باشد ، چون که می خوام در یه پست دیگه با همین موضوع با توجه به نظراتی که بازدیدکننده ها در این پست دارند ، بنویسم ، لذا از همه بازدیدکنندگان تقاضا دارم که نظرشان را ارائه بدهند.

نظر شما در مورد انتخابات مجلس و افرادی که به نظر شما توانایی لازم برای ورود به مجلس شورای اسلامی را دارند ؟ و اینکه انتظار ما به عنوان یک شهروند از نماینده مجلس چه چیز هایی باید باشد ؟ وظیفه یک نماینده مجلس از نظر شما با توجه به انتظاراتی موجود چه می باشد؟ به نظر شما محلمان در انتخابات چگونه بایستی ظاهر شود ؟ نظر شما در مورد رفتار های موجود از سوی  اکثر  کارمزدی ها در قبال انتخابات مجلس چه می باشد ؟

لطفا در این قسمت مشارکت کنید ، حداقل برای بالا بردن سطح آگاهی مردم  تا یک انتخاب درست داشته باشند . انشاءالله پست بعدی من در مورد این موضوع را نظرات خود شما تشکیل خواهد داد.

با تشکر

فرهنگ عزاداری 1

 

موضوع فرهنگ عزاداری از یکی دو دهه قبل تاکنون به دلیل انحرافات زیادی که در عزاداری ها مشاهده شد ، مورد بحث های زیادی قرار گرفت.

این انحرافات در عزاداری ها مطمئنا از ناحیه غرب بویژه انگلیس بوده و سعی دارد تا جوانان مارا از درک اصل و اساس قیام امام حسین (ع) دور کند.

این انحرافات با تدابیر بسیار ویژه و پیچیده ایی طراحی شده که نه تنها در شهرستان ها بلکه در روستا های ما نیز نفوذ کرده است.

متاسفانه این انحرافات در روستای کارمزد نیز تا حدودی مشاهده می شود. روستایی که گذشته ای بسیار بلند و افتخار آمیز دارد. روستایی که به عالِم و عالِم پرور بودن مشهور است. شاید کسی از روستاهای اطراف یا شهرستاهای دیگر باور نکند که کارمزد دارای مجتهد بوده است ، اما روستای کارمزد افتخاری به این بزرگی دارد.

اما در حال حاضر ما نیاز داریم تا روحانیون و روشنفکران ما وارد این موضوع شده و به فکر راه حلی برای آن باشند. ولی نباید انفعالی عمل کرد و یک شبه تمام این انحرافات در عزاداری را رد کرد و با آن مبارزه کرد.در این گونه مسائل حساس با جلساتی که خود روحانیون و روشنفکران بایستی با هم داشته باشند این موضوع مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفته و برای از بین بردن این الگو عزاداری که به نظرمان اشتباه است،یک الگو و فرهنگ عزاداری خوب که بتواند تمام اقشار مختلف را به خود جذب کند را داشته باشیم.

بررسی تاریخی نفوذ مسیحیت در شکل عزاداری
در زمان شاه عباس مسيحيان نفوذ و زد و بندهاي زيادي با دربار داشتند، به همين علت مسائلي وارد تشکيلات و دربار صفوي شد که علما نمي توانستند براي مقابله با آن کاري کنند؛ البته تذکر مي دادند که اين رسوم مسيحيت است و جايي در اسلام ندارد اما در نهايت مجبور به تمکين بودند.
از طرف ديگر چون صفويان دنبال توجيه حکومت خود به عنوان شيعه بودند، بعضي از ارشادات و رهنمودهاي علماي شيعه را مي پذيرفتند ولي در بعضي از امور علما توان اعتراض نداشتند چون اين مسايل توسط علماي منحط که جيره خوار دربار بودند، اوج مي گرفت.

در زمان شاه عباس فردي از طرف دربار به اروپا فرستاده شد تا در مراسمي که حواريون براي شهادت(!) مسيح در شهر لوور انجام مي دادند حضور يابد. 
در آن مراسم از آلاتي چون عّلم و.. براي گراميداشت مسيح استفاده شده بود که نماينده اعزامي در بازگشت به دربار صفوي کاربرد آنچه را ديده بود براي عزاداري امام حسين(ع) پيشنهاد داد که شاه عباس با روي باز پذيرفت...
استدلال شاه عباس اين بود که اولا ما با برادران مسيحي مشکلي نداريم، ما با آنها راحت تر از سني هاي مسلمان زندگي مي کنيم لذا احساس غرور مي کرد که اين مراسم را بگيرد و در تشکيلات عزاداري وارد کند چون اينها را عامل هيجان و برانگيختن شيعه مي دانست.
مردم با شنيدن صداي طبل و سنج راه مي افتادند و زنجير و سينه مي زند حتي اين علامتي که الان وجود دارد و متاسفانه ساليان سال است از آن استفاده مي کنند، از همين زمان باب شد.

توهمات و خرافات

در زمان قاجار عَلم کشي و اين سبک عزاداري اوج گرفت؛ در زمان پهلوي رضاخان مخالف عَلم کشي بود اما انگليس به او دستور داد که به علم و کتل بي اعتنا باشد.
توهمات و خرافاتی که درباره عاشورا و امام حسین مطرح است: «انگاره هاي مسيحيت وقتي در دوران صفويه اوج گرفت کم کم اين توهم بوجود آمد که امام حسين(ع) مثل مسيح کشته شده تا گناهان شيعيان بخشيده شود!! همان تفکري که در مسيحيت وجود دارد...»
عوامل بيگانه در هر دوره به صورت مستقيم و غير مستقيم افراد و افکار خودشان را در راس برنامه ريزي ها و سياست گذاري ها قرار مي دهند و با حمايت هاي مالي برنامه هاي وسيع خودشان را براي ترويج خرافات در عزاداري ها همچنين ساير زواياي فرهنگي به مرحله اجرا مي گذارند.
اما بايد دانست آنچه امروز در دل و جان مردمان ايران زمين وجود دارد؛ ارادتي است عميق و قلبي به خاندان پاک و مطهر اهل بیت (ع) .
اگرچه نبايد از سوء استفاده های بيگانه بر اين احساس مردمي و خودجوش غافل ماند.

پاسخ علما به نحوه برگزاری عزاداری :
مقام معظم رهبري: عزاداري به همان صورت متعارفي كه از قديم متداول بوده برگزار شود.
مقام معظم رهبري: از هر گونه كاري كه موجب وهن مذهب باشد، پرهيز شود.
آيت الله مكارم شيرازي: بايد چنان باشد كه بهانه اي به دست دشمنان اسلام ندهد و موجب سوء استفاده از آن نشود.

پاسخ علما به بهترین شیوه برگزاری مراسم عزاداری :
آيت الله مكارم شيرازي (دام ظله العالي) در اين مورد صحبت كاملي دارند كه به طور مختصر به شرح زير مي باشد. بهترين شيوه عزاداري شامل موارد:
1- تشكيل مجالس با شکوه عزاداري
2- ذكر اهداف مقدس امام حسين (ع)
3- ذکر تاريخچه کربلا و تحليل فرازهايي از آن
4- تشكيل دستجات عزاداري به همراه شعارهاي بيدار کننده و سازنده
5- پخش پوسترهاي پر محتوي
6- استفاده از پلا كاردهايي با شعارهاي جالب و جاذب و روشن کننده اهداف امام حسين (ع) و مانند آن 
استفاده از نام امام حسين (ع) در چارچوب دين
یکی از سوالاتی که خیلی مهم می باشد  چون اینقدر به برگزاری این مراسم توصیه شده آیا باید به هر نوعی که شده عزاداری انجام داد؟


 اين فكر اشتباه است كه بعضي هم مي گويند اين كار عشق است و با عقل و يا دين كاري ندارد. چون امام حسين (ع) براي حفظ دين شهيد شد، حال چطور مي شود كه امام حسين (ع) راضي باشد عزاداري او بر خلاف مباني ديني باشد. پس بايد كارهايي هم كه به نام امام حسين (ع) انجام مي گيرد بايد در چارچوب دين و شريعت باشد.
امام خميني (ره) در اين رابطه فرمودند: ما و هيچ يك از دينداران نمي گوييم كه با اين اسم هر كس هر كاري مي كند خوبست. چه بسا علماء بزرگ و دانشمندان اين كارها را ناروا دانسته و به نوبه خود از آن جلوگيري کردند.
استاد شهيد مطهري (ره) در اين رابطه مي فرمايد: بعضيها مي گويند:« هدف وسيله را مباح مي كند. هدف خوب باشد وسيله ات هر چه شد، شد. در اينجا هم گريه بر امام حسين (ع) خوب است به هر وسيله اي كه شده باشد. همين كه اشک جاري مي شود به هر وسيله ممکن خوب است. شيپور بزنيم، طبل بزنيم، معصيت كاري كنيم، به بدن مرد لباس زن بپوشانيم، عروسي قاسم جعل و تحريف كنيم! »
اين چه حرف شريعت خراب كني است. به خدا قسم بر خلاف گفته امام حسين (ع) است. اما حسين (ع) شهيد شد تا اسلام بالا برود، نه اينکه بهانه اي شود كه پا روي سنن اسلامي بگذارند. مكتب حسين (ع) مكتب انسان سازي است نه مكتب گنهكارسازي.

 در پایان نظر کامل آیت الله مکارم شیرازی نسبت به نحوه برگزاری مراسم عزاداری:

باید همه بکوشند با خالصترین نیات در این مراسم شرکت جسته، و قلب و روح خود را در اختیار سالار شهیدان قرار دهند، و به اهداف والای این قیام بزرگ تاریخ اسلام و بشریت بیاندیشند، و گویندگان عزیز و نویسندگان محترم اهداف مهم این قیام پربار را تشریح کرده، و سوگواران را روز به روز با آن آشناتر سازند تا مصداق کامل «عارفا بحقه » حاصل گردد .

انشاءالله در پستی دیگر جلسه ای که در شب عاشورا در حسینیه امامزاده حسن (ع) ، در مورد موضوع چگونگی برگزاری مراسم عزاداری برگزار شد ، در وبلاگ بصورت کامل قرار خواهم داد.

 

 

ذهنم قلم به دست نمی گیرد

چرا ؟

شاید بهر صدایی می رود

همان صدا

آه       آه کودک

ضرب     ضرب شمشیر

صدا ...

بوی بیابان می دهد

بوی خون    بوی غم    بوی نی

بوی نوا      بوی کرب   بوی بلا

قلبم همراهی نمی کند

باز چرا؟

نمی دانم

این بار قلبم و ذهنم یکی نیستند

صدا مصیبت می کند

صدا گوهر می رویاند

صدا تنها شد

صدا جوانان سینه سپر می کند

ولی چه اندک!!!

صدا سوز دارد

صدا آه دارد

آه دست دیگر جان ندارد

قلب همراهی نمی کند

دیگر صدایی نمی آید ...

شاعر : جواد آذری کارمزدی

قوم اذا

روایتی از قوم اذا

در خصوص قوم اذا باید گفت که یکی از اصلی ترین اقوام ساکن در روستای کارمزد می باشند که حدود یک سوم روستای کارمزد متعلق به آنها بوده است گفته می شود قبیله اذا از نوادگان علویان (دائی کبیر ) میباشند که عده ای درآمل وعده ای در مینودشت استان گلستان سکونت داشته اند اصولا آدمهای بسیار مقید ومذهبی بوده اند که نقل شده است اذا بابا یک سوم اموالش را که سهم المیت بوده است را وقف عام وابا عبدالله و امامزاده حسن کرده است.

دولت علویان در طبرستان

طبرستان در آستانه تشکيل دولت علوي

پیش از اين گذشت که بخش شرقي طبرستان، به ويژه گرگان، در زمان خلافت عمر و عثمان به دست مسلمانان فتح شد، اما بخش غربي آن، ديرزماني گذشت تا به مرور با مسلمانان کنار آمد .حتي در همين دوران، اميران محلي تا قرن‏ها قدرت را در اختيار داشتند.در قرن اول و دوم، بسياري از ساکنان گرگان از اعراب بودند.فهرستي از مساجد اين شهر که در قرن چهارم شمارش شده، همه به نام قبايل عربي است، مانند مسجد ازد، مسجد عبد قيس و مساجد ديگر.

زماني که طاهريان خراسان را داشتند، طبرستان نيز تحت سيطره آنان درآمد.اين‏از زماني بود که مازيار، در پي کوشش براي احياي آيين باستاني ايران بود.وي به دست عبد الله بن طاهر اسير و بساط حکومت وي برچيده شد.از آن پس اميران طاهري و نمايندگان آنها، بر اين سرزمين حکمراني مي‏کردند.
در سال 250 جرقه تشکيل دولت علوي در طبرستان زده شد.اين جرقه، رويدادي بود که ريشه در تحولات پيشين داشت.عاملان طاهري در طبرستان، به مردم ستم مي‏کردند و به تدريج خشم مردم را بر مي‏انگيختند.شخصي با نام جابر بن هارون نصراني، زمين‏هاي بي‏مالک ديلم و گيلان را به نام امير طاهري به تصرف در مي‏آورد.اين رخدادها زمينه يک شورش را فراهم کرد.
دو برادر با نام محمد و جعفر فرزندان رستم ـ که به نظر مي‏رسد پدرشان از آيين زرتشتي بريده و مسلمان شده بود ـ نفوذ چشمگيري در اين ناحيه داشتند.آنها يکي از علويان مقيم طبرستان ـ محمد بن ابراهيم ـ را به ياري خواستند.وي گفت که شخص قوي‏تري را مي‏شناسد که بهتر مي‏تواند آنها را رهبري کند.او حسن بن زيد علوي را که در شهر ري اقامت داشت، به آنان معرفي کرد.آنها همراه با نامه‏اي از آن علوي، به سوي حسن بن زيد رفتند و او را به طبرستان دعوت کردند.وي دعوت را پذيرفت و وقتي به طبرستان آمد، همه مردم آن ناحيه، از چالوس تا رويان و مازندران را آماده بيعت با خود ديد و به گفته ابن اسفنديار: «جمله مردم طبرستان، بيعت قبول کردند
بدين ترتيب همه چيز براي ايجاد يک شورش بر ضد طاهريان فراهم شده بود.پيش از اين اشاره کرديم که طاهريان با کشتن يحيي بن عمر علوي در کوفه، زمينه دشمني ميان خود و علويان را فراهم کرده بودند.

حسن بن زيد بنياد گذار دولت علوي


آغاز قيام حسن بن زيد ملقب به داعي اول يا داعي کبير در سال 250 هجري بود.وي در نخستين اقدام، شهر آمل را به تصرف خود در آورد و محمد بن اوس بلخي عامل طاهريان را از آنجا فراري داد.قدم بعدي، تصرف شهر ساري بود.سليمان بن بن عبد الله طاهري براي جنگ با حسن از شهر ساري که مرکز امارتش بود، بيرون آمد.در زمان وقوع جنگ، بسياري از شورشيان وارد شهر شدند.سليمان که وضع را چنين ديد به سوي گرگان گريخت.حسن بن زيد پس از تصرف اين دو شهر، سپاهي را به سوي ري فرستاد که آن شهر نيز تصرف شد و فردي علوي با نام محمد بن جعفر بر آن حاکم شد.اندکي بعد ري دچار آشوب شد و محمد بن جعفر از آنجا بيرون رانده شد، اما بار ديگر شهر به تصرف علويان در آمد.

اين حوادث سريع، سبب شد تا مستعين عباسي سخت وحشت کند.علويان، رقيب اصلي عباسيان بودند و پيروزي آنها، بر خلاف پيدايش دولت طاهري يا صفاري، به گونه‏اي بود که مي‏توانست اساس خلافت عباسي را از ميان ببرد.وي سپاهي به غرب ايران فرستاد تا مانع از پيشروي حسن بن زيد بدان سوي شود.او از محمد بن عبد الله بن طاهر، امير خراسان خواست تا سخت در برابر حسن بن زيد بايستد.
حمايت‏هاي مردمي از حسن بن زيد، سبب شد تا وي پايگاه محکمي در طبرستان به دست آورد، اما روشن بود که دشمن عباسي و طاهري و صفاري در برابر او آرام نمي‏نشست.در سال 255 مفلح ترکي، يکي از فرماندهان نظامي عباسيان، به طبرستان حمله کرد و سپاه حسن بن زيد را شکست داد، اما از آنجا که وي نتوانست در طبرستان بماند، به سرعت به عراق بازگشت.
درست در همين سال‏ها، علويان فراواني در گوشه و کنار ممالک اسلامي سر به شورش برداشتند .گذشت که صاحب الزنج نيز به عنوان علوي در بصره شوريد و براي سال‏ها، افکار عباسيان را به خود مشغول داشت.
حسن بن زيد در سال 257 به گرگان حمله کرد و اين شهر را از تصرف طاهريان خارج کرده بر قلمرو خود افزود.بارها گفته‏ايم که گرگان امروز استرآباد سابق است و گرگان آن روزگار از ميان رفته است.به هر روي خروج طبرستان و گرگان از دست طاهريان، ضربه مالي سختي را بر اين دولت وارد کرد.به دنبال همين ضعف بود که صفاريان در انديشه استيلاي بر خراسان افتاده و به دنبال آن پاي صفاريان به طبرستان باز شد.
زماني که يعقوب صفاري نيشابور را به تصرف در آورد و سلسله طاهري را برانداخت، به ظاهر به بهانه تعقيب دشمن خود عبد الله سگزي، راهي طبرستان شد.اين اقدام، يعني حمله به علويان، مي‏توانست خليفه بغداد را نيز که پس از بر افتادن طاهريان، نگران اوضاع بود، نسبت به يعقوب اميدوار کند.
يعقوب در سال 260 هجري با سپاه علويان درگير شد و آنها را به شکست داده وارد ساري و آمل شد.حسن بن زيد، به ديلم که پناهگاه بسيار مناسبي بود، گريخت.يعقوب، خراج يک سال را به زور از مردم گرفت و به تعقيب حسن پرداخت.ورود وي به اين منطقه، همزمان با فرود باران‏هاي مداوم چهل روزه‏اي شد که او را سخت اسير خود کرد.وي با تحمل مشقت فراوان و در پي از دست دادن بسياري از نيروهايش، مجبور به رها کردن منطقه و بازگشت از آن شد.
بدين ترتيب طبرستان براي مدتي قريب بيست سال در اختيار حسن بن زيد بود.در طي اين مدت، يک بار در سال 262 و بار ديگر در سال 266 احمد بن عبد الله خجستاني به جنگ حسن بن زيد آمد، اما کمک مردم جرجان به حسن، سبب دور شدن خجستاني از طبرستان شد.

عملکرد حسن بن زيد


حسن بن زيد علوي، فردي قوي و در برخورد با مخالفان دولت و مذهب خود، بسيار سخت بود.وي در عين وفاداري به آرمان‏هاي خود، روش‏هاي سختي را براي از ميان برداشتن مخالفان به کار مي‏بست، در عين حال، به دليل آن که در اين قبيل کارها، انگيزه‏هاي شخصي به نظر نمي‏آمد، مخالفتي با اقدامات او صورت نگرفت، به عکس منابع تاريخي، از حسن بن زيد به عنوان فردي عادل و دادگر ياد کرده‏اند.

از جمله مخالفان وي، عباسيان و طرفداران آنها بودند.ابن اسفنديار مي‏نويسد:
حسن بن زيد، هر آفريده را که هوادار مسودين ـ سياه جامگان، عباسيان ـ بود، به عقوبت‏ها مي‏کشت، و ملامت‏ها مي‏کرد تا دل‏هاي مردم، چنان هراسان شد که جز طاعت و رضاي او فکرتي نماند.
حسن از نظر مذهبي، بر مذهب زيديه بود.اين مذهب، امام فکري و سياسي خود را زيد بن علي بن الحسين (ع) مي‏دانست که در سال 122 هجري بر ضد امويان در کوفه شوريد.پيروان وي، بسيار انقلابي بودند و امام را کسي مي‏دانستند که فاطمي باشد، شمشير قيام به دست گيرد و با دشمن مبارزه کند.درباره آنها، در جاي ديگري سخن گفته ‏ايم.
حسن ضمن دستور العملي از مردم خواست تا به مباني مورد نظر او اعتقاد داشته‏و به دستورهاي فقهي که صادر مي‏کند عمل کنند.برخي از اين دستورات عبارت بودند از: عمل به کتاب خدا و سنت رسول (ص)، اعتقاد به برتري امام علي (ع) پس از پيامبر (ص) بر همه امت، دوري از اعتقاد به جبر و تشبيه، گفتن حي علي خير العمل در اذان، بلند خواندن بسم الله الرحمن الرحيم در نماز و چند نکته ديگر.
به دنبال اين اقدامات، او بر ناصبيان که دشمنان امام علي عليه السلام بوده و از بقاياي حزب اموي بودند، سخت مي‏گرفت.وقتي عالم محدثي در گرگان متهم شد که از ناصبيان است، او را آن اندازه زندان کرد که در آنجا درگذشت.
وي با برخي از چالوسيان نيز که همدلي با يعقوب کرده بودند، برخورد سختي کرده، اراضي آنها را در اختيار مردمان ديلم گذاشت.

محمد بن زيد داعي کوچک


حسن بن زيد، برادرش محمد را به عنوان جانشين خود معين کرد و براي او بيعت گرفت.محمد بن زيد را داعي صغير ناميدند.وي با دشواري‏هاي فراواني روبرو بود.نخست آنها، درگير شدن با داماد داعي کبير، يعني ابو الحسين بود که با زحمت توانست او را آرام کرده آمل را از دست وي خارج کند، اما دشمنان خارجيش فراوان بودند.از يک سو صفاريان، از سوي ديگر رافع بن هرثمه، از امراي وابسته به طاهريان و از سوي ديگر اذکوتگين از فرماندهان ترک .

با حمله اين فرمانده ترک در سال 271، شکست سختي بر نيروهاي محمد بن زيد وارد آمده ري از دستش بيرون رفت.از سوي ديگر، رافع بن هرثمه در سال 275 به جرجان حمله کرد و آن را تصرف نمود.داعي از طبرستان خارج شد و به ديلم پناه برد و در پناه قارن بن رستم از امراي محلي درآمد.
اندکي بعد، به سال 279 زماني که عمرو بن ليث به دشمني با رافع برخاست، وي با داعي متحد شد و در جرجان و طبرستان به نام محمد بن زيد خطبه خواند.اين به معناي انکار خلافت عباسيان بود.چندي بعد رافع از برابر عمرو صفاري گريخت و در خوارزم به قتل رسيد.
درگيري‏هاي داخلي خراسان ميان صفاريان و سامانيان، طبرستان را براي محمد بن زيد آرام گذاشت.وي طي چندين سال، با آرامش در اين ناحيه حکمراني کرد و افزون بر آن، هر ساله اموال فراواني را براي سادات مقيم عراق به بغداد مي‏فرستاد.با تصرف خراسان از سوي اسماعيل بن احمد ساماني در سال 287، سامانيان با علويان هم مرز شدند.گفته‏اند که محمد بن زيد، قصد خراسان کرد.اسماعيل از وي خواست تا در گرگان و طبرستان بماند.همين مسأله سبب لشکر کشي سامانيان به طبرستان شد.ميان دو سپاه نبرد سختي درگرفت و ضمن آن، محمد بن زيد کشته شد.ابن اثير نوشته است: محمد بن زيد شخصي اديب و دانشمند بود و با مردم حسن سلوک داشت .
پس از کشته شدن محمد، طبرستان زير سلطه سامانيان در آمد تا آن که بار ديگر، ناصر علوي در طبرستان قيام کرد.

شايسته ياد آوري است که در همين روزگار، يحيي بن حسين ملقب به الهادي، در يمن قيام کرد و دولت علويان در صعده، يکي از شهرهاي مهم يمن، استقرار يافت.آغاز تشکيل دولت وي به سال 280 هجري بوده و از همان زمان، مذهب زيدي در يمن انتشار يافت.بعدها ميان زيديان ايران در طبرستان و خراسان و زيديان يمن، ارتباط فرهنگي مستمري برقرار شد.

منبع : از طلوع طاهریان تا غروب خوارزمشاهیان

در پایان این مطلب قابل به ذکر است که فردی که یک سوم اموالش را به هر صورت وقف می کند جایگاهی بسیار بالا و والا دارد و حتما بایستی در جمع بزرگانی همچون ملاکاظم .شیخ سلمان. شیخ مهدی. حاج غلامعلی و غیرو .... قرار داشته باشد.

مراسم اختتاميه دهه دوم و سوم محرم

 

مراسم دهه دوم و سوم محرم با شام دهي در منزل آقاي ولي الله نوروزنژاد به پايان رسيد .

برنامه آخرين شب از اين مراسم :

۱- تلاوت قرآن مجيد توسط آقاي سرالله آذريان

۲- دعاي زيارت عاشورا توسط آقاي رضا عاليشاه

۳- مداحي توسط آقايان ابراهيم حسني ، مهدي نوروزنژاد و حافظ نوروزنژاد

۴- سخنراني حجت الاسلام والمسلمين آقاي ذاكري

۵- پذيرايي شام

۶- اهدا لوح تقدير به هيئت امنا  و پيرمردهاي حسينيه و جوايزي به كساني كه به سوالات مطرح شده در اين شب ها پاسخ درست دادند و به نونهالاني كه در اين مراسم شركت داشتند .

۷- جمع بندي و تقدير از همه زحمت كشان اين شب ها توسط آقاي رضا عاليشاه

لطفا نظر خود را در مورد مراسم شب های دهه دوم و سوم در نظر سنجی نوار سمت راست اعلام کنید.

ادامه نوشته

دوباره صبح

صدای شرشر بارون تو ناودون                           صدای جیک جیک گنجشکا تو ایون

دوباره باد تو کوچه ها میپیچید                          دوباره برگها روی هم میغلطید

رود آرام و سنگین میجوشید                             گاه از شدت باران میخروشید

باز بوی سیب بوی کاه گل کهنه                        میپیچه تو کوچه های سرد برهنه

ناز قصه های مادر بزرگ پیر                              چه خوش میگفت داستان روباه و شیر

ناز نغمه های غمناک مادر                               تو شالیزار دو شادوش پدر

غروب حال و هوای غمناکی داشت                    انگار خورشید دیگر آسمان را نداشت

غروب رنگ دگر به آسمان میبخشید                   انگار خورشید نقاب بر رخ میکشید

دوباره شب با ستاره و مهتاب                          دوباره رفت آن خورشید عالمتاب

شب و سکوت و نغمه های جغد سپید               گویی قلب جنگل در سینه اش میتپید

بانگ خروس می اید از این نزدیکی                    میشکند سکوت شب را در این تاریکی

دوباره صبح دوباره .....

شاعر : سلمان حسنی

تصاویر رسیده از دهه دوم محرم


برنامه شب های دهه دوم و سوم محرم :

1- تلاوت قرآن مجید

2- دعای زیارت عاشورا

3- مداحی توسط مداحان اهل بیت

4- پذیرایی

5- طرح سوال هایی در مورد عاشورا و پاسخ  توسط جوانان.

تصاویر جدید از شب های دهه دوم و سوم محرم که  توسط  برخی از دوستان فرستاده شد.

برای مشاهده تصاویر به ادامه مطلب بروید.


ادامه نوشته