با سلام مجدد خدمت تمام بازدید کنندگان

یه بحثی رو که قبلا هم مطرح کرده بودیم و بحث های خوبی هم در موردش شد ، گفته بودیم که امسال در حسینیه امامزاده حسن (ع) یه محفل ۱۰ یا ۱۵ نفره ای که با حضور تعدادی از هیئت امناء و مسئولان واحد فرهنگی  و جوانان حسینیه برگزار شد بحث فرهنگ و آسيب هاي عزاداری بود ، که بدون اغراق گفتگو های خوبی هم انجام شد و سرانجام به نتایج خوبی هم رسید.

موضوع گفتگو شکل گیریش از قسمتی بود که بعضی ها  به شعور حسینی و بعضی دیگر به شور حسینی اعتقاد داشتند .

 برخی از این نطرات به این گونه بود که با استفاده از این گونه عزاداری ها نه تنها از اصل شعور حسینی که مدنظر تمام عزاداران و حتی علما و بزرگان ما می باشد نزدیک نخواهد بود بلکه ما را از آن دور خواهد کرد.در این بین جوانان نیز به علت اینکه زنجیر زنی های ما به سمت وسوی نمایشی سوقپیدا کرده با آن مخالفت کرده و خواستار حذف آن از برنامه عزاداری ها بودند.

نظرات بعضی عزیزان دیگر این بود که بایستی در شیوه و سبک عزاداری نوآوری بوجود آید و شکل های جدید سینه زنی و زنجیر زنی همچنان ادامه داشته باشد. بعضی دیگر بر این عقیده بودند که اگر نمی توان نظم وانضباط و همان ریتم خاص عزاداری زنجیرزنی و سبک سینه زنی جدید را حفظ کرد پس به همان شیوه سینه و زنجیر زنی به سبک قدیم برگشت کنیم.

در پایان این نشست که حدود دو یا سه ساعت و تا اذان صبح ادامه داشت ، جمع به این نتیجه رسید که این شیوه های عزاداری ، عزادارن را از شعور حسینی دور می کند و نیاز می باشد که به دنبال یک الگوی خوب برای عزاداری بود ، ولی در شرایط فعلی و وضع موجود بهتر است سبک های جدید سینه زنی با کمی تغییرات که در شان عزاداری اباعبدالله باشد ، انشاءالله ادامه داشته باشد تا کم کم به همان شیوه عزاداری  الگو و نمونه که همان حزن و اندوه از درون و توجه به اشعار می باشد ، برسیم . سبک زنجیر زنی که  مخالفت بسیار شدید بویژه از طرف جوانان بود ، در همان مجلس توسط نمایندگان هیئت امناء حسینیه حذف شد و دیگر هیئت حسینیه عزاداری به شیوه زنجیر زنی نخواهد داشت.

 

نظرات بعضی از دوستان در مورد فرهنگ عزاداری ۱

ححح

با تشکر که یکی از نکات کلیدی در مورد عزاداری را مطرح کردی که یکی از مشکلات مهم واساسی در عزادریهای روستا مخصوصا درچند سال اخیر در گیر ان شده در مورد شیوع عزاداری می باشد که متاسفانه یک عده افراد با دیدن چندتا سی دی یا چیز دیگر از نوع حرکات انها در زنجیر زنی خوششان آمد وتصمیم گرفتند همان رادر روستا اجرا کنند (از نوع حرکات انها که بیشتر جنبه نمایش داشت همان افرادی که در همه مسائل روستا دخالت کرده وبیشتر تصمیمات روستا نیز به نحوی از جانب انها گرفته می شود یا به نوعی اعمال نفوز می کنند حتی بدون کمترین تفکر که با عث شده ارزش بزرگتر در تصمیمات نادیده گرفته شود ویک عده افراد بیسواد تصمیمات را می گیرند )البته از هیئت حسینیه امامزاده حسن باید تقدیر شود که به مفید نبودن این نوع عزاداری پی برده ودر صدد اصلاح ان برآمدند.

حسن

یکی معضلات فرهنگی روستای کارمزد نداشتن الگوی فرهنگی مناسب جهت عزاداری میباشد جای بس تاسف است که در سالیان اخیر روشهای مختلف عزاداری وارداتی (زنجیر زنی )توسط افراد معلوم الحال وارد مجالس عزاداری ما گردید که جای تعجب اینجاست که بدون هیچ مقاومتی از طرف علما بزرگان وجوانان مذهبی پذیرفته شد از آنجائیکه هدف از عزاداری اباعبد الحسین رسیدن به معرفت وشعور حسینی میباشد لذا تا وضعیت عزاداری ما به وخامت نینجامید و شور و نمایش و حرکات موزون جایگزین شعور و بصیرت حسینی نگردید نیازمند تغییر در ارکان هیتهای عزاداری وبکارگیری افراد متدین وبابصیرت می باشد تا از انحرافات جلو گیری گردد.

سعید

به نظرم اين مباحث بسيار عاليه.و در اين مورد خاص بايد دنبال يک الگو در سطح كشور باشيم چون اين مشکله تمام كشور ماست.


لینک مرتبط : فرهنگ عزاداری ۱


حتما با نظر خودتان در بهبود سطح فرهنگ عزاداری روستا و وطنمان شریک باشید.